World of ESNY

FILM OM VILLA SÖDERÅS GÖR SUCCÉ I USA

World of ESNY

Att sälja en 350-miljonersvilla på Lidingö är speciellt även för ESNY. Därför valde Niklas Berntzon och Henrik Dahlbäck att dra på stort och göra något helt nytt – något som gett eko även på andra sidan Atlanten.

Villa Söderås byggdes 1912 på natursköna Lidingö i svensk nationalromantisk stil, med enastående utsikt över Stockholms inlopp. Förutom den magnifika huvudbyggnaden omfattar fastigheten fem ytterligare byggnader, uppförda mellan 1912 och 1984. Kring byggnaderna finns en lummig trädgård med stora öppna ytor, terrass med bar och poolområde, allt omgivet av en grönskande häck. Den totala boytan är runt 3 300 kvadratmeter, medan tomten ligger på strax under 17 000 kvadratmeter.

– Att sälja ett hus av den här digniteten anser vi kan ske på tre sätt. Antingen
lägger man ut objektet på marknaden som vilket objekt som helst. Eller så gör man det underhand, och riktar sig till några få möjliga köpare i det tysta. Eller – och det är så vi valt att göra – ser man till att sticka ut och göra något helt nytt, säger Niklas Berntzon, ESNY-grundare och ansvarig mäklare tillsammans med Henrik Dahlbäck.

– Som med alla objekt så tänker vi sälj. Hur ska vi kunna sälja detta objekt på bästa sätt? Det innefattar allt ifrån vilka kunder vi ska försöka attrahera, vilken typ av marknadsföring vi ska satsa på, hur vi ska bemöta kunder och hur vi ska sköta PR. Sen är det klart att det är med extra glädje och stolthet som vi tar oss an en så unik fastighet som denna, säger Henrik Dahlbäck.

Den valda strategin – att sticka ut och tänka nytt – mynnade ut i att skapa en film till objektet. Men inte bara en vanlig mäklarfilm, utan något de själva aldrig tidigare hade sett. Något som skulle få alla att titta en extra gång.

– Filmen är en blandning av amerikanska mäklarfilmer, en liten touch av Hollywood, samt tydlig information för den som är seriöst intresserad – allt serverat med glimten i ögat. I Sverige så måste man ju tyvärr vara lite mer ödmjuk även om du gör en kaxig film. Jag tycker att vi har lyckats bra med balansen här, berättar Niklas Berntzon.

Filmen har dock kostat en hel del i både pengar och tid. Teamet som anlitades för skapandet har ett finger med i spelet på några av Sveriges största produktioner inom både film, TV och musikvideos.

– Filmreferenserna i videon är många för den som har ett skarpt öga – vi gav filmteamet fria händer att skapa scener som de inte fått förverkliga i andra sammanhang. Både jag och filmteamet fick leka fritt, och resultatet blev därefter, säger Niklas Berntzon.

Det som gör mäklarduon allra mest nöjd är att filmen fått så många glada tillrop från just USA. Sedan Fredrik Eklund la upp filmen i sina sociala medier har mejlen strömmat in:

– Sticker vi till och med ut i USA, ja då sticker vi ut rejält i Sverige. Vilket också märkts genom den mediala uppmärksamhet vi fått i Sverige, i både tidningar, radio och TV. Men så är vi också ansedda att vara Sveriges i särklass mest intressanta mäklarfirma. Då finns alltid krav att fortsätta leverera, avslutar Niklas Berntzon.

World of ESNY

Svenskt Tenn - Långsiktighet, kvalitet och engagemang

world of ESNY

Långsiktighet, kvalitet och engagemang har varit Svenskt Tenns filosofi ända sen starten 1924. Det som grundades som en butik för tennföremål av tennkonstnären Estrid Ericsson är idag ett inredningsföretag med e-handel, butik, inrednings- och sömnadsateljé. I butiken på Strandvägen 5 samlas historiska, klassiska och samtida föremål från Svenskt Tenns sortiment i den eklektiska mix som Estrid Ericsson och företagets tongivande formgivare Josef Frank gjorde sig kända för:

– Vi på ESNY har en stor respekt för Svenskt Tenns som varumärke med dess produkter och tjänster, och det känns fantastiskt vi nu kan presentera dem som vår samarbetspartner. Helt i linje med Svenskt Tenns kärnvärden kvalitet och engagemang vill vi att våra kunder ska känna att de får det där lilla extra när de anlitar oss, säger Anna Franzen, marknadsansvarig på ESNY.

I butiken på Strandvägen 5 finns Svenskt Tenns inredningsateljé, med inredningsarkitekter och textilinredare som skapar vackra rum för såväl privata som offentliga uppdragsgivare. Vare sig det handlar om en enklare ommöblering, måttbeställda gardiner eller en komplett renovering med platsbyggd inredning, kan den kunniga personalen alltid hjälpa till.

– Vi är otroligt glada åt det är påbörjade samarbetet där vi nu framöver kommer att synas tillsammans i olika sammanhang. Eftersom det visuella uttrycket alltid varit en stor del av ESNY:s själ och hjärta, känns det väldigt roligt att samarbeta med just Svenskt Tenn i och med att de är en stor del av svensk designhistoria och kan nog ses som en institution inom den svenska designvärlden, avslutar Anna Franzén.

World of ESNY

EN KLOK INVESTERING I DIN SÖMN

world f ESNY

The White Plot är sängklädesvarumärket som inte kompromissar med din sömn. Vi har träffat delägaren Andreas Pettersson som ger oss en snabb guide i hur man ska tänka kring teknik och kvalitet när det gäller val av sängkläder. 

Att göra ett bra val när det kommer till vilket material du ska sova i är en bra investering för livet. När du väljer kvalitet med hög kvalitet får du förutom skönare sängkläder ofta en bättre sömn på köpet.

– Vi på White Plot anser att du aldrig ska kompromissa med din sömn. Därför är vår vision att välja de bästa materialen och lösningarna, från råvara till vävteknik, och leverera den till kund för en prisvärd peng. Ett tygs kvalitet är aldrig mer tydligt än när du sover med det, och därför ska du alltid se till att välja dem med som omsorg, säger Andreas Pettersson, entreprenör och delägare på The White Plot.

Med noggranna och medvetna val, kombinerat med erfarenhet och fingertoppkänsla, ser The White Plot sett till att deras produkter håller absolut högsta klass. Så pass säkra är de på sin sak att de därför erbjuder hela 60 dagars sovgaranti:

– Vi vill att kunden ska känna sig säker trygg med att de väljer sängkläder som bäddar för den absolut bästa sömnen. På köpet får man högkvalitativa produkter som håller för många sköna nätter och tvättar, avslutar Andreas Pettersson på The White Plot.

THE WHITE GUIDE

100% finkammad egyptisk bomull är en mycket bra grund för hållbara tyger. Sedan är det vävtekniken, trådarna och hur man bereder tygerna som påverkar hur produktens slutliga känsla och egenskaper blir. Här i The White Guide har de sammanställt detta så att du kan ta reda på vilka av deras tyger som passar just dig och din sömn.

PERCALE

Gjord utav 100% långfibrig egyptisk bomull, sytt på det traditionella vävsättet ”en garn över och en garn under” som resulterar i en matt finish och ger en krispig och sval känsla. Dess exceptionella mjukhet och hållbarhet gör att det med tiden bara kommer att bli bättre, utan tendens till pilling.

Ett mycket lätt tyg som andas. Vilket gör sig perfekt för de varma sommarmånaderna eller dig som lätt blir för varm.

  • 100% egyptisk bomull
  • Lätt vikt
  • Sval och krispig känsla

SATIN

Gjord utav 100% långfibrig egyptisk bomull, med vävtekniken ”en garn under och tre garn över” som resulterar i en mer eller mindre glansig yta, som känns mjuk och slät mot huden. Lite varmare och inte lika krispig som exempelvis Percale, något glansigare yta och en mjuk och silkeslen känsla.

  • 100% egyptisk bomull
  • Väldigt slät yta
  • Varm och mjuk

LINNE

En klassiker i sängen under framförallt de varma sommarmånaderna, då tyget andas och ger en sval känsla. Tillverkad utav ren europeisk lin. Med en mer subtil textur. Väldigt hållbart och krymper mycket lire vid tvätt. Ger med sin textur en lite annorlunda stil i sängen.

  • 100% europeisk lin
  • Andas och svalkar
  • Subtil textur

JACQUARD

Gjord utav en mjuk och lätt bomulls- och tencelblandning (65/35), vilket ger en väldigt len och skön känsla mot huden. Den vävteknik som är svårast rent tekniskt, vilket ger tyget stabilitet och flexibilitet. Har en möjlighet att skapa komplexa mönster och nyansskillnader, om man så vill – vilket kan ge en extra dimension av exklusivitet i sitt utseende.

  • Bomulls- och Tencelblandning
  • Len och skön mot huden
  • Jacquardvävt med satin-finish
World of ESNY

ESNY NÅR NYA HÖJDER UNDERHAND

World Of Esny

Att sälja underhand kräver mer av mäklaren, eftersom de verktyg som vanligtvis används inte finns att tillgå. Trots det, eller just därför, slår ESNY rekord även här.

Utan att vare sig adress eller bild syntes i annonsen, sålde ESNY nyligen en våning om 510 kvadrat på Östermalm för 93 miljoner kronor. På Strandvägen såldes för en tid sedan en våning för 222 000 kronor kvadraten på samma sätt. ESNY.se har en särskild sida för underhandsförsäljningar där det löpande läggs upp diskreta annonser med enbart basfakta och kanske en exteriörbild. Med 120 000 besökare varje månad, där 87 % är unika, får underhandsobjekten en väldigt stor spridning på detta sätt, utan att bostaden exponeras på den öppna marknaden. Säljaren kan också välja bort annonsen helt – och då hänger allt på mäklarens fingertoppskänsla och nätverk. ESNY’s Anna Hildingsson är en av många mäklare på ESNY som med sitt stora nätverk inom spekulantmarknaden lyckats ro iland åtskilliga underhandsförsäljningar under åren.

– Jag jobbar alltid med en mycket ingående frågelista som säljaren får svara på, den tillsammans med en planlösning utför min grund vid en försäljning. Det gäller att ha förmågan att se ”utanför boxen” och skapa de bästa förutsättningarna. Ofta finns inga bilder och då gäller det som mäklare att kunna sälja in bostaden på andra sätt till de potentiella köparna, berättar Anna Hildingsson.

En underhandsförsäljning ställer stora krav på mäklarens förmåga att läsa av kundens behov och förväntningar, och förutsätter också ett särskilt nätverk inom spekulantmarknaden. ESNY har de åtråvärda kunderna vars behov, förväntningar och fastigheter lämpar sig för den här typen av säljprocesser, men att vi lyckas väl handlar till syvende och sist om passion och energi i varje enskild affär:

– Man behöver leva med objekten 24 timmar om dygnet. Ständigt söka köparen via register, tidigare försäljningar, personliga och kollegors nätverk. Det allra viktigaste vad gäller mäklarens förmågor är nog erfarenhet och känsla för detaljer, berättar Anna Hildingsson.

Som säljare har man i en underhandsförsäljning större möjlighet att påverka processen eftersom man styr hur ens objekt ska visas upp och marknadsföras. Som köpare får man en mer exklusiv upplevelse när man köper underhand. Objektet visas privat, vilket medför att man har mäklarens exklusiva uppmärksamhet vid visningen.

– Som köpare är det enklare att träffa rätt direkt då objektet du ser förhoppningsvis är exakt i ditt tycke och smak, under förutsättningen att mäklaren kan sina kunder och vet vad du vill ha, säger Anna Hildingsson.

Även för mäklaren finns flera fördelar med underhandsförsäljning. Delar av försäljningsprocessen blir enklare och smidigare, med färre tidskrävande visningar och en naturlig sållning bland kunderna. Andra delar är desto mer utmanande:

– Underhandsförsäljning blir mer av ett prickskytte vilket ställer andra krav. Man lägger an, siktar och trycker av vid rätt tillfälle. Man får en chans och målet är en träff i ”bulls eye”. Det skapar en viss spänning som är väldigt stimulerande, säger Anna Hildingsson.

World of ESNY

The Glenlivet Cloudy Apple Old Fashioned

World Of Esny

Whisky stories med Olof Noreus, vi fortsätter vår whiskyserie med tips från Pernod Ricard Sweden’s Senior Whisky Brand Ambassador Olof Noreus. Denna gång får ni ett drinktips inför sommaren och lite mer inblick i fatlagring.

The Glenlivet Cloudy Apple Old Fashioned

En fin variant på en av världens mest klassiska whiskycocktails, Old Fashioned. I denna fräscha version får The Glenlivets fruktdrivna signaturstil sällskap av äpple och drinken är skapad av min kollega, bartenderlegendaren Björn Kjellberg.

50 ml The Glenlivet 12 YO

1 barsked äppelsockerlag*

1 dash angostura bitter.

Kombinera ingredienserna i ett rörglas och rör på is för nedkylning, serveras sedan på is (gärna över en större isbit) i ett old fashioned-glas eller det whiskyglas du föredrar att dricka ur.

*Äppelsockerlag förbereds enkelt genom att röra ihop lika delar socker (gärna rörsocker) och ofiltrerad eller ”Cloudy” äppeljuice tills sockret löst sig.

World Of Esny

Den magiska eken

En central del i vad whisky är och processen att utveckla arom och smak, är fatlagringen. Val av fat, hur dessa kombineras och lagringstiden kommer ha stor påverkan på slutsmak. Whisky måste alltid vara fatlagrad och det vanligaste minimumkravet är att spriten ska lagras i minst tre år innan det ens får kallas för whisky. Lagringen rundar av drycken och kan vässa bort den skarpaste upplevelse av alkoholen samt att faten adderar en massa smakämnen och ger djup och komplexitet. För skotsk Single Malt är det specificerat att faten måste vara tillverkad av ek och traditionen att lagra i dessa kom igång på allvar under andra halvan av 1800-talet då man insåg hur mycket som smakmässigt fanns att vinna på lagring i de fat som ursprungligen börjat användas för transport. Idag är den överlägset mest använda typen s.k. bourbonfat av amerikansk vitek (Quercus Alba) smällfyllda med naturliga vaniljämnen och sockerarter som efter att de kolats, karameliseras och kan interagera med spriten under lagringen. Just vanilj och toffee är de toner vi främst förknippar med denna typ. En annan populär och historiskt vanlig fattyp är sherryfat av europeisk ek (Quercus Robur) som främst adderar mörkare toner av torkad frukt, russin, en trevlig kryddighet och nötiga inslag. Då andra smakämnen aldrig får adderas till whisky blir val av fat ett av de främsta verktygen för att ta den i olika smakriktningar. Men det tar sin tid. En angiven ålder på en whiskyflaska anger alltid minimumlagringstiden av innehållet. Står det 12 på flaskan har varenda droppe lagrats i minst 12 år. Olika fattyper kan också kombineras för att bredda smakprofilen. I The Glenlivet 12 YO som jag tipsat om i receptet ovan används en sådan kombination, en s.k. ”Double Oak”. Stommen in whiskyn bygger på lagring i amerikanska bourbonfat som adderar en trevlig sötma, vanilj och verkligen lyfter frukten i destillatet. Dessa gifts ihop med The Glenlivet som lagrats i olorososherryfat i minst 12 år för att addera lite mer komplexitet och nötigt fylliga toner. Balansen är mycket viktig här där man inte vill att de tyngre tonerna av ex. russin från sherryfaten ska få för mycket utrymme. Här är det ljus frukt som gäller, tropiska inslag, äpple och citrus.

World Of Esny

World of ESNY

Perfekt doserad hudvård - mer aktivt än ett serum

World of ESNY - Babor

BABORs ampuller är legendariska! Vårt igenkännande tecken och hjärtat av BABORs behandlingar både hemma och på salong. Det var i slutet av 50-talet som dessa små underverk introducerades, en innovation. Detta tack vare apotekaren Vossen som inspirerades av läkemedelsindustrin, där perfekt doserade, högkoncentrerade aktiva ingredienser levererades via glasampuller. Hudvård i ampullform blev en revolution för skönhetsindustrin.

En ampull kan enkelt förklaras som ett serum men mer aktivt. Engångsdoser fullspäckade med aktiva ämnen, förpackade i 2 ml glasampuller. Precis innan glasampullen fylls med sitt småmolekylära innehåll, hettas ampullen upp till en temperatur på 1000 grader, hela processen är steril och när ampullen är fylld förseglas den direkt, helt lufttät. Resultatet är ett hygieniskt, sterilt och aktivt koncentrat som aldrig oxiderats. Ren och aktiv hudvård som när den knäcks ska användas direkt för sin fulla potential, aktiv hudvård som når djupare än ett serum.

Ett litet mästerverk, en glasampull som skyddar ett värdefullt innehåll, noga utvalt och aktivt. Små teknologiska underverk, med naturliga aktiva ingredienser inkapslade i de minsta molekylerna, designade att ta sig an olika hudproblem. Det finns en ampull för varje hudönskning. Vare sig du behöver en extra boost av fukt, vitaminkick eller en utslätande lifting effekt så finns en ampull som passar. Ampullerna är designande att boosta huden, ge direkt effekt och för att öka önskat resultat av efterföljande hudvård. De gifter sig med all hudvård och det finns utrymme för att skräddarsy sin alldeles egna unika kombination av ampull och hudvårdskräm. De kan användas morgon och/eller kväll för direkteffekt eller som en intensivkur på minst 7 dagar för ett mer bestående resultat.

BABOR producerar över 50 miljoner ampuller varje år och bakom varje ampull finns två år av forskning. Varje ampull måste genomgå ett hundratal olika tester och om den skulle falla på en börjar man om hela processen från början. Det är därför vi har så hög kvalitet på våra ampuller, formulan är så noga kontrollerad och testad, för att garantera en säker produkt och ge hudvård i sin renaste form. Allt framtaget på plats i Aachen, Tyskland i vårt eget laboratorium av vårt eget team av 20 forskare. Från idé till färdig produkt.

Vi har ampuller som uppfyller din huds alla önskningar. Idag finns det 15 olika att välja mellan. Ett tips är att börja med Hydra Plus, en superboost av fukt, ett glas vatten för huden, den skapar grunden till en välmående hud.

 

World of ESNY

"Det ska bli kul att liva upp Nybrogatan"

World of ESNY - Aloë

Med 25 års erfarenhet i Stockholms krogbransch och succén Aloë i ryggen är Daniel Höglander och Niclas Jönsson redo att skapa en restaurangupplevelse värdig nya boutiquehotellet Villa Dagmar. Vi får en pratstund mitt i förberedelserna.

Hur träffades ni?

Niclas: Jag började på Bon Lloc 1999, när det öppnade på Kungstensgatan, och då jobbade Daniel på Vassa Eggen. Vi började umgås, som krogfolk på besläktade restauranger ofta gör. Sen började vi jobba ihop för 9-10 år sen, ganska mycket av en slump. Daniel hade en cateringfirma och jag hjälpte honom med några småjobb. Det var mest tajming, sen rullade det på.

Varför tror ni att Aloë blivit en sådan succé?

Daniel: För att vi gör det vi tror på. Vi kallar det för inkluderande gastronomi. Vi är väldigt nyfikna av oss och begränsar oss inte. Vi vill vara en spegling av vår tid och hela tiden ligga i framkant, det finns så mycket kvar att se och lära. Vi vill hämta inspiration från hela världen. Gastronomi får aldrig var modernt, det är aldrig modernt eller omodernt med god mat.

Ni har hittills drivit Aloë i ett villaområde i Långbro och nu öppnar ni mitt på Östermalm. Vad blir den största skillnaden för er som restauratörer?

Niclas: Det här är en helt annan upplevelse. Bra gastronomi kan man även hitta utanför city. De flesta stora krogar ute i världen, till exempel i Frankrike, ligger på landsbygden och är en destination i sig. Vi går in med kropp och själ för att skapa just det, en destination i sig, var vi än öppnar. Det ska bli kul att få vara med att liva upp Nybrogatan.

Varifrån kommer ni att hämta inspiration till den nya restaurangen?

Daniel: Temat är Medelhavet, och Medelhavet är stort. Det kan ju vara allt från Mellanöstern, Israel och Egypten till Algeriet, Spanien, Grekland, Italien och Frankrike. Vi har delvis hämtat inspirationen därifrån för att villan i Båstad var inspirerad av Medelhavets design, interiör och arkitektur samt att familjen har rest mycket kring Medelhavet. Och det är där vi redan vandrar.

Aloë har öppet kvällstid onsdag till lördag. Villa Dagmars restaurang kommer att ha öppet för frukost, lunch och middag varje dag i veckan. Hur har ni förberett er för den här utmaningen?

Niclas: Vi är välorganiserade tillsammans med Hotel Diplomat. Här bygger vi tillsammans en organisation, med all samlad erfarenhet från Hotel Diplomat tillsammans med våra erfarenheter. Vi är ett starkt team.

Vad driver er som kockar och restauratörer?

Daniel: Att få vara med att skapa nåt nytt, se hur det mottas. Vi är ju tävlingsmänniskor, och gillar att ge oss in i saker och ting som ser omöjliga ut. Erfarenhet har lärt oss att man på kort tid kan åstadkomma underverk genom att tro på sig själv och sin produkt.

Vad är det bästa betyg ni kan få efter att någon besökt er restaurang?

Niclas: Jag vill att folk ska ta med sig något. Inte bara sitta genom en måltid, och att de ska komma tillbaka helst flera gånger i veckan. De ska känna sig välkomna och hemma och det finns både nerv och en själ som gör att de vill återkomma.

Är ni nervösa för inför öppnandet?

Daniel: Det är vi såklart. Är man inte nervös är man inte ödmjuk inför uppgiften. Efter 25 år i branschen är jag fortfarande nervös inför varje service på Aloë. Nervös ska man aldrig sluta vara.

 

World of ESNY - Aloë

 

World of ESNY

Whisky stories med Olof Noreus

Pernod ESNY

Whisky stories med Olof Noreus, vi fortsätter vår whiskyserie med tips från Pernod Ricard Sweden’s Whisky Brand Ambassador Olof Noreus. Denna gång får ni några användbara tips för trevliga hemmaprovningar.

Det är en fin stund, när man i trevligt sällskap provar, jämför och diskutera några olika glas whisky. Runt ett bord eller från en bekväm soffa. Inramningen påverkar vår upplevelse och en stor del av hur vi tänker kring dofter och smaker handlar även om språket och hur vi kategoriserar de olika intrycken i minnet. Detta blir ofta enklare i sällskap med andra och som så mycket annat, något man kan bli bättre på med lite övning. Val av sorter, planering av provningsordning, glas osv. kan underlätta och göra det mer intressant men gör er egen avvägning här, känns det som tröskeln blir väl hög, förenkla och ha fokus på att det ska vara en trevlig stund.

Några tips inför en trevlig hemmaprovning, lycka till och njut ansvarsfullt.

  • En provning av detta slag gör sig bäst i sällskap med andra dryckes- och whiskyintresserade där ni kan diskutera era upplevelser, under en AW eller efter en middag, ni kan dela på inköp av flaskor osv.
  • Det finns många olika trevliga provningsglas, välj sådana ni gillar att dricka ur. Men det finns många fördelar med att välja sådana som har en smalare mynning än bredaste punkten vilket samlar arom och bidrar till en bättre doftupplevelse och underlättar för er att hitta olika toner och nyanser. Ex. Glencairnsglas, copitaglas eller portoglas.
  • Ta er tid att dofta, prova också att dofta med öppen mun.
  • Låt whiskyn rulla runt i hela munnen och känn hur smakerna utvecklas. Här har ni munkänslan/kroppen, lätt, medium eller fyllig/oljig? torr/söt? Finish – lång/kort?
  • Spar lite whisky i varje glas så ni kan gå tillbaka och jämföra. Ni kan ofta hitta nya nyanser och toner när ni återvänder till en tidigare testad whisky.
  • Prova utan vatten först, sedan kan ni om ni vill, addera några droppar vatten. Det är väldigt individuellt hur man föredrar sin whisky men vatten kan ibland ändra karaktären till det bättre. Vid högra alkoholhalt upplever många att vatten förbättrar upplevelsen. Prova er fram!
  • Inled med att fundera i generella termer när det gäller doft och smak, ex. rökig eller inte, fruktig, söt eller kryddig, lång eller kort finish etc. Det viktigaste, är det en whisky ni uppskattar? Sedan kan ni gå in mer detaljerat om ni vill, ex. ljus eller mörk/torkad frukt, mogna äpplen, apelsinmarmelad etc. Upplever ni en kryddighet, kan den beskrivas som pepprig, hittar ni kryddnejlika eller ingefära osv.
  • Några allmänna tips kring provningsordning. Grundtanken är att inleda med mildare whisky och avsluta med kraftiga, alkoholstarka sorter så alla buteljeringar verkligen kommer till sin rätt. Kan vara svårt att veta på förhand men ni kan alltid dofta på glasen, intensivare doft placeras senare i ordningen. En grundtips; alkoholstarka och rökiga sorter ska testas senare i ordningen.
  • Antal sorter bestämmer ni självklart själva och att jämföra två olika buteljeringar räcker långt. För en mer ingående provning är det trevligt att prova och jämföra 3-5 sorter.
  • Whisky är alltid fatlagrad sprit. Den överlägset vanligaste fattypen som används runt om i världen är amerikanska bourbonfat där olika typer av vaniljtoner kan lyftas fram som signaturen. En annan populär fattyp för whiskylagring är spanska sherryfat som bl.a. ger mörkare toner av torkad frukt som russin och en trevlig krydda. Att känna till dessa två fattyper underlättar whiskyprovande och kan hjälpa er navigera och förstå smaker bättre.

 

TRE TEMAN

World of ESNY

The Glenlivet

En klassisk ”vertikalprovning” innebär att vi fokuserar på ett destilleri, provar och jämföra fler sorter från samma ursprung. Min mest klassiska provning av detta slag baseras på ett ”besök” på The Glenlivet, ett klassiskt destilleri uppskattat för sin fruktiga Single Malt. Här handlar det i grunden om att destillatet börjar på samma sätt och sedan tar olika vägar doft- och smakmässigt främst beroende på vilken fattyp de lagrats i och hur länge.

Exempel: The Glenlivet 12 YO, The Glenlivet 18 YO och The Glenlivet Nàdurra Oloroso

 

World of ESNY

Runt Speyside

Whiskyregionen Speyside utgör hjärtat i Skotsk whiskyproduktion och denna provning bygger på att stifta bekanskap med och jämföra tre kvalitetsproducenter från området; The Glenlivet, Aberlour och Longmorn. En bra blandning av destillatstilar, fattyper och alkoholhalt.

Exempel: The Glenlivet 12 YO, Aberlour 12 YO och Longmorn 16 YO.

 

World of ESNY

Tre länder, tre stilar.

Whisk(e)y från tre av de klassiska producentländerna, Irland, Skottland och USA. Denna provning bygger på kontraster och för att få en inblick i de olika stilarna. Jameson, den mest populära irländska whiskeyn i världen, trippeldestillerad och mjuk. The Glenlivet 12 YO, fruktig och ett skolboksexempel på en klassisk Single Malt från Speyside. Four Roses Small Batch, en kvalitetsbourbon från Kentucky tillverkad för att vara sippvänlig och rund i sin stil som ett bra exempel på den alltmer populära bourbonfamiljen där majs är huvudråvara.

Exempel: Jameson, The Glenlivet 12 YO och Four Roses Small Batch

 

Ni är välkomna att höra av er för fler tips och ni når mig på olof.noreus@pernod-ricard.com

Lycka till och njut ansvarfullt!

World of ESNY

ANDREA BRODIN

Från marknadschef & inredningsexpert i TV, till mäklare på Eklund Stockholm New York

Team ESNY

Eklund Stockholm New York är glada att välkomna Andrea Brodin till teamet här på Stockholmskontoret.  Med sin gedigna bakgrund inom inredning, marknadsföring och sociala medier, såg hon mäklaryrket som sitt nästa naturliga nästa steg i sin karriär och vi på Eklund Stockholm New York är otroligt glada över att hon valt just oss som sin firma att börja på. Hon är utbildad civilekonom, har jobbat som marknadschef och som projektledare på reklambyrå och har på sidan om detta drivit eget inredningsföretag i 15 år och i och med detta ser vi henne även frekvent som inredningsexpert i TV.  

-Mäklaryrket känns som ett yrke där alla mina kompetenser kan sammanstråla. Jag är mycket intresserad av inredning och design, kan mycket om bygg, har en gedigen bakgrund inom marknadsföring och tycker mycket om säljyrket, berättar Andrea. Att jag har stor erfarenhet inom flera angränsande branscher gör mig bra på att se nya möjligheter och hitta lösningar. Jag hoppas att mina kunder ska känna att de får en mäklare med mycket bred expertis, men som fortfarande är otroligt detaljfokuserad, när de anlitar mig.

Christian Colfach, VD på ESNY Stockholm, fortsätter – att Andrea valde att börja hos just oss känns jättekul. Hon har en fantastisk energi och hon passar perfekt in i det redan existerande teamet.

Eklund Stockholm New York har lagt ett fantastiskt år 2020 bakom sig och fortsätter sakta men säkert att bygga och växa det team som redan är på plats. Vi har många spännande planer framöver för året som kommer, så det är kul att se att ESNY är det självklara valet för mäklare att vilja ansluta sig till.

Stockholmstips

Öppnandet av boutique-hotellet Villa Dagmar

Vi på ESNY är mycket förväntanfulla inför öppnandet den 6e Maj, av boutique-hotellet Villa Dagmar, som blir vår nya granne på Nybrogatan 25. Detta blir ett av Stockholms mest exklusiva boutiquehotell och ett härligt tillskott till våra kvarter här på Östermalm – ett utmärkt komplement till det redan stora utbudet av butiker, restauranger och caféer.

Villa Dagmar
Villa Dagmar

Hotellet, som ingår i samma familj som Hotel Diplomat, bjuder på 70 omsorgsfullt designade gästrum och sviter i en fastighet uppförd 1870. Förutom hotellverksamhet kommer här även finnas restauranger, spa, gym, butik och blomsterhandel. Inspirationen till Villa Dagmar kommer från Dagmar Bergsten, en person inom ägarfamiljen, med passion för resor, kultur, konst och mat. Villa Dagmar var en gång namnet på Karl och Dagmar Bergstens bostad i Båstad, där de under 20- och 30-talet byggde upp en stor konstsamling från resor i Europa och Egypten. Inne i huset blandades tavlor, skulpturer och samtida design med blomsterprakt, medan en vacker rosenträdgård ramade in husets exteriör. Bostaden var bland annat inspirerad av Villa San Michele på Capri, som byggdes av den världsberömda svenska läkaren Axel Munthe. Axel Munthe bodde en tid på Nybrogatan 25 – 27, i samma hus där Villa Dagmar ligger idag. På så sätt är det en cirkel som sluts när Villa Dagmar öppnar på denna historiska adress, som fram till 1907 också huserade Apotek Hvita Björn, drivet av Axel Munthes far.

Villa Dagmar

World of ESNY

Nordic Knots lanserar två nya kollektioner

av mattor med fokus på minimalisk och tidlös design

ESNY - Nordic Knots
ESNY - Nordic Knots
ESNY - Nordic Knots

Nordic Knots är ett svenskt familjeföretag som grundades med syftet att förmedla den skandinaviska estetiken till hem världen över genom att skapa handvävda mattor med fokus på tidlös, funktionell och minimalistisk design. Grundarna av Nordic Knots insåg att i hjärtat av varje skandinaviskt hem finns en vacker matta och de ville skapa något som kunde föra en lite del av sitt svenska hem, till alla hem. Nordic Knots mattor är handvävda i ull och skapas i begränsade upplagor. Märket grundades 2016 och efter år av framgång i branschen lanserar de nu två nya kollektioner av mattor; Boho och Art on Rugs – The Second Edition.

 

ESNY - Nordic Knots

 

Boho är en ny trendig design med tydliga bohemiska influenser som kombinerar traditionellt hantverk med en minimalistisk estetik. Mönstret i mattan har inspirerats av historisk svensk arkitektur, en återkommande inspirationskälla för Nordic Knots.

Nordic Knots designs har alltid tydliga referenser till märkets nordiska omgivningar, såväl natur som arkitektur. Boho är en matta med ett geometriskt mönster som är inspirerat av den svenska byggnadskonsten. Mattan ska mer specifikt efterlikna de linjära trappstegen på de massiva kalkstenstrapporna till många vackra byggnader i Stockholm och en promenad från Östermalm till Gamla Stan avslöjar designprocessen. “Vi inspireras ofta av våra skandinaviska miljöer och att ta något hårt, organiskt och kalt och att sedan översätta det till något varmt, mjukt och inbjudande är ett återkommande tema för oss. Det är något vi har gjort i flera av våra tidigare mattor, vi har bland annat funnit inspiration i det norska fjordlandskapet eller den svenska skärgården”, säger Liza Laserow, en av grundarna av Nordic Knots. Boho är en kombination mellan den bohemiska stilen och den minimalistiska estetiken som man så ofta associerar med Skandinavien. Kombinationen lämpar sig väl i det moderna hemmet men reflekterar också de tydliga 70-tals tendenser som dominerar heminredning och design just nu.

Boho finns tillgänglig för förhandsbeställning på Nordic Knots och kostar från 7,450 SEK.

 

ESNY - Nordic Knots

 

Nordic Knots lanserar även deras andra upplaga av konceptet ‘Art on Rugs’ tillsammans med den danske konstnären Carsten Beck Nielsen. Kollektionen som består av två mattor, som båda har inspirerats av Beck Nielsens oljemålningar, representerar en unik och nytänkande union mellan konst och inredningsdesign. Initiativet ‘Art on Rugs’ har som syfte att inspirera till att uppleva konst, och integrera det i sitt hem, på ett helt nytt sätt.

 

ESNY - Nordic Knots

 

Den nya kollektionen av ‘Art on Rugs’ är baserad på Carsten Beck Nielsens två konstverk som båda har inspirerats av geometriska och matematiska former. “De två oljemålningar som står som inspiration för mattorna är konkreta i sitt uttryck, snarare än abstrakta då de inte är abstraktioner av något fysiskt ting. Den konkreta konstformen refererar inte till något faktiskt objekt, den går bortom allting förutom vad det egentligen är; ett konkret uttryck av en linje, form eller färg”, säger Carsten Beck Nielsen. Konst och inredning placeras ofta i samma sammanhang men mer sällan kombineras de helt i en gemensam design. Carsten Beck Nielsen ville tillsammans med Nordic Knots skapa en kollektion mattor som kunde bidra till en artistisk känsla i hemmet men på ett modernt och personligt vis, “det vackra med konst är att det alltid är tillgängligt för alla att se och att uppleva, kanske till och med få känna samma sensation som konstnären kände i stunden som verket skapades. Konst som man faktiskt kan interagera med, genom att aktivera ytterligare sinnen än enbart synen, är ett sätt att addera ännu en dimension till den upplevelse man har med verket”, menar Carsten Beck Nielsen.

Untitled 01 och Untitled 02 kommer att finnas tillgängliga på Nordic Knots för förhandsbeställning från den 16:e februari 2021 och priset börjar från 7,450 SEK.

Skribent: Frida Rosenqvist
Kontakt: frida@nordicknots.com
www.nordicknots.com

 

World of ESNY

Den lilla chokladfabriken Chocolatte

Vinnare i International Chocolate Awards

ESNY - Chocolatte
ESNY - Chocolatte
ESNY - Chocolatte

Chocolatte startade redan 2003 som en liten chokladbutik och café, men för ungefär 10år sen valde dom en ny bana och började så smått att producera egna handgjorda praliner. Vad som började i ett par praliner har idag landat i en ljuvlig blandning av färgstarka smakupplevelser och prisbelönta favoriter, alla klassiker vi älskar och storsäljande favoriter. Förutom detta gör dom även massvis med chokladkakor, bräck, kolor, fudge och provar ständigt fram nya produkter. ”Att använda bra kvalitetschoklad, putsa formarna för finare glans, rätt temperering och ganska snabbt tempo i processen är A och O för en lyckad pralin”, berättar Lina Ekberg, Chocolatier hos Chocolatte sedan sex år tillbaks.

 

ESNY - Chocolatte

 

År 2015  tog dom nästa kliv i företagets framgångssaga och gav sig in i tävlingsvärlden och International Chocolate Awards, en stor tävling på världsnivå där dom lyckades kamma hem hela prispallen – Guld, silver och brons! Otroligt glada och stolta för detta, driver det dem än idag att ständigt sträva framåt med nya spännande idéer och häftiga smaker. Att bli berömd av experter på världsnivå har så klart givit Lina och hennes kollegor självförtroende att jobba vidare med att testa nya smaker och att våga ta ut svängarna, vilket de själva medger är en stor framgångsfaktor.

 

ESNY - Chocolatte

 

Sedan ett par år tillbaks har de satsat på en ny härlig butik mitt i Helsingborgs innerstad där dom bjuder Helsingborgaren på deras fantastiska kreationer. Sedan en kort tid tillbaks har de tagit ytterligare ett steg i företagets utveckling och har lanserat en webshop, via vår hemsida www.chocolatte.se, för att kunna erbjuda sina produkter i världsklass, även till chokladälskare runt om i landet.

 

ESNY - Chocolatte

Med koden ”esny” ger vi dig 20% på ett köp i vår webshop på www.chocolatte.se, passa på att skämma bort dig själv eller någon du tycker om inför alla hjärtans dag – Säg det med choklad!

Skribent: Ellinor Kadanik
Kontakt: info@chocolatte.se
www.chocolatte.se

 

World of ESNY

Whisky Stories with Olof Noreus Pernod Ricard

ESNY Pernod Ricard

Vi träffade Olof Noreus, som sedan många år har jobbat som Whisky Ambassador på Pernod Ricard. Han har sett trenderna inom branschen förändras och hur intresset för whisky tycks fortsätta att öka bland det svenska folket. Han ger oss några spännande whiskytips och vad vi kan komma att se framöver på whiskymarknaden.

 

ESNY Pernod Ricard

Hej Olof, berätta lite om vad du jobbar med?
Jag heter Olof Noreus och är Whisky Brand Ambassador på Pernod Ricard Sweden sedan ungefär åtta år. Jag arbetar framförallt med utbildningar, provningar, produktlanseringar och olika event kopplade till vår fina whiskyportölj.

Hur är det med intresset och kunskapen bland svenska whiskyintresserade?
Det stora whiskyintresset som funnits bland oss svenskar under många år rullar fortsatt på och jag skulle säga att kunskapsnivån och kunskapstörsten generellt är mycket stor runtom i landet. Det finns ju som bekant ett allmänt stort intresse kring mat och dryck och whiskyn har ju också fått sällskap av ökat intresse kring ex. cocktails, gin och rom samt det sedan många år så stora intresset för hantverksöl osv.

Några allmänna tips?
Whisky är en oerhört bred spritkategori och det finns massor av olika stilar och traditioner. Klyschigt nog pratar man ibland om att ”det finns en whisky för alla smaker” som jag är beredd att hålla med om och mitt tips är att utforska olika stilar och buteljeringar. Det finns en del förutfattade meningar om att ex. skotsk whisky alltid är rökig osv. men detta stämmer inte alls utan det finns så många märken där man jobbar med en helt orökt, fruktdriven stil. Som med mycket annat blir det roligare ju mer man lär sig och förstår men tillsammans med detta är ett annat tips att man inte alltid behöver ”krångla till det för mycket” eller känna att det är svårtillgängligt, man ska avnjuta whisky så som man själv föredrar, rent, på is, med vatten, i cocktails eller blandat med en god mixer osv och sjävklart ansvarsfullt. Det finns massor av fler tips men dessa får jag förhoppningsvis möjlighet att återkomma till framöver.

Några spännande Sverige-lanseringar på gång?
Februari är en bra månad då vi släpper massor av speciell whisky. Från The Glenlivet lanseras 12 YO Illicit Still, en limiterad upplaga där The Glenlivets klassiskt fruktiga och balanserade stil skruvas upp något och får en fylligare och lite kraftigare karaktär, buteljerad vid 48% och det släpps 2400 st. flaskor via Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment. Är den första buteljeringen i en ny serie som kallas ”The Original Stories” och flaskdesignen är framtagen i samarbete med vår egna arkivist på plats i Skottland och baserad på den äldsta oöppnade buteljeringen av The Glenlivet vi har i arkivet, från 1898.

ESNY Pernod Ricard

En annan väldigt exklusiv och limiterad lansering är the Secret Speyside Collection från Chivas Brothers som lanseras i Sverige under februari och mars. En noga utvald kollektion bestående av 18- till 30-åriga whiskys som kommer från några av Speysides mest speciella destillerier som normalt inte släpper officiella buteljeringar. Varje destilleri har en unik historia som svenska single malt-älskare nu ges möjlighet att upptäcka. Kollektionen består av tre numrerade och sällsynta buteljeringar från Glen Keith, Longmorn och Braes of Glenlivet, tillsammans med tre peated och tre unpeated-uttryck från Caperdonich, som destillerade sin sista single malt 2002, innan destilleriet slog igen portarna och nedmonterades sten för sten 2011. Här är det väldig begränsade upplagor som gäller och många av dessa får vi endast 12-24 flaskor av till Sverige. Första släppet sker den 4/2 och resterande buteljeringar släpps den 4/3. En riktig samlarserie.

 

ESNY Pernod Ricard

Avslutningsvis, kan du rekommendera en cocktail för den nyfikne som ännu inte fallit för den pågående whiskytrenden?
Det måste nog bli fler än en här, det finns så många trevliga varianter. En verkligt klassisk trio är ju Manhattan, Old Fashioned och Whisky Sour som blivit just klassiker i.om. en aldrig sinande popularitet. Ofta har dessa amerikansk Bourbon- eller Ryewhiskey som bas vilket fungerar jättebra men ett tips är att prova sig fram och även testa med andra whiskystilar. För lite lättare och fräscha drinkar är Highballs aldrig fel, där whisky på is serveras med sodavatten eller ginger ale/ginger beer.

Själv föredrar jag en fruktig, orökt whiskybas här och kör själv oftast med ex. The Glenlivet 12 YO eller liknande. Med soda kör jag en apelsinklyfta och med ginger ale, lime eller citron. Ett annat tips om man dricker med soda är att inte addera för mycket av denna, whiskysmakerna ska lyfta, inte försvinna helt i glaset. Börja med 1 del whisky och 2-3 delar soda och sedan kan ni addera mer efter smak.

En avslutande rekommendation är en av mina personliga favoriter, Boulevardier, som kan beskrivas som en ”Bourbon Negroni”, lika delar Bourbon, Campari eller annan bitter och söt Vermouth. Servera på is med en apelsinklyfta eller apelsinzest.

Please enjoy responsibly!

Kontakt och bokningsförfrågningar: olof.noreus@pernod-ricard.com

 

World of ESNY

The World’s Finest Diamonds For Brilliant Women

ESNY - Montluc

ESNY - Montluc

Vi har träffat något så ovanligt som en svensk lyx-startup. ESNY ställer tio snabba till marknadschefen Sahra Talén.

Vad är Montluc?
Vi är ett modernt lyxvarumärke med målsättningen att utmana en enormt traditionell och konservativ bransch.

Hur föddes idén och företaget?
Montluc grundades av Fredrik Stark och Klas Holm. Killarna är entreprenörer sedan barnsben och när de, av en slump fick unik insikt i hur marknaden för diamantsmycken fungerade blev frestelsen helt enkelt för stor. Det stod helt klart att här behövdes förändring.

Vad var det för insikter?
Under decennier har kvaliteten sjunkit samtidigt som priserna skjutit i höjden. Kunderna får betala för företagens höga kostnader och allt för ofta har man ingen aning om vad man verkligen köpt.

På vilket sätt är ni moderna och annorlunda?
Vi har utgått från att vi är kunden och sedan utmanat hur branschen fungerar. Den största skillnaden är att vi tagit bort alla mellanhänder och butiker. Man vill betala för diamanter, hantverk och service, inget annat. Kunden måste också känna sig 100% trygg och därför har vi valt att deklarera allt, ner till minsta detalj.

Att köpa diamanter känns både underbart och lite läskigt. Förstår du vad jag menar?
Jag förstår precis! Att köpa diamanter är faktiskt väldigt komplicerat, det var en av de första utmaningar vi tog oss an. Genom att endast erbjuda världens finaste diamanter (topp 3%) har vi gjort det väldigt mycket enklare för våra kunder. Alla våra diamanter är certifierade och vi köper endast av leverantörer som garanterat följer branschens strängaste regelverk för tillverkning och distribution. Att köpa diamanter ska bara vara härligt, inte ett trevande i mörkret med en känsla av ovisshet.

Ni pratar mycket om kvalitet och kontroll, lever ni som ni lär?
Tack för frågan. Ja verkligen! Allt handlar i grund och botten om att omge sig med människor som inte bara är bäst på de dom gör utan också sätter en ära i att allt ska vara perfekt. Vi kontrollerar varje steg från första penseldrag i designen till att vi lägger sista handen vid leveransen till våra kunder. Det får mig att sova gott om nätterna.

Ni är ett gäng som utan tidigare erfarenhet byggt upp ett lyxvarumärke inom diamantsmycken. Vad är du mest nöjd med?
Utan tvekan våra kundrecensioner. Alla företagsbyggen kräver ett enormt hårt arbete och det är lätt hänt att man tappar bort målet i allt som ska göras. Från första dagen har vi alltid haft vår kund framför ögonen. Det har varit en inställning som hjälpt oss enormt i alla beslut. När vi nu får tillbaka betygen från våra kunder känns det helt enkelt fantastiskt.

Vilka är kunderna då?
Mycket mer blandat än vi någonsin kunnat ana. Det mest spännande är att gamla normer och konventioner håller på att lösas upp. Traditionellt har män köpt diamanter till kvinnor och det har funnits mycket ”regler” kring exempelvis förlovning och giftermål. Idag köper många kvinnor till sig själva och man har blivit mycket mer kreativ och fri i tanken kring vad som är ”rätt och fel”. Jag älskar exempelvis när kvinnor köper en stor solitär-ring till sig själv. I stora delar av världen skulle det betraktas som tabu. Ut med mossiga regler!

Vad är det mest spännande du ser i framtiden?
Vi följer utvecklingen av blockchain inom handeln med diamanter med stor spänning. Den kommer innebära att certifierade diamanter blir spårbara med en komplett dokumentation. Branschen lever inte upp till marknadens krav på transparens och ursprungsmärkning och man får därmed dras med misstankar om bristande etik och moral. Vårt mål är att vara först ut med blockchain-diamanter, det är spännande!

Tack för en trevlig pratstund Sahra och för en inblick i er spännande värld.

Avslutningsvis… ditt drömsmycke?
Även om jag fick välja precis vad som helst så är en ensam diamant på fingret något alldeles speciellt. Vi har en solitärring där infattningen knappt syns. Det blir bara en diamant. ”Brilliant cut” är den slipning som gnistrar mest, den ska vara helt vit, helt ren och ha en Triple Excellent cut med ”Hearts and Arrows”. Det är den perfekta diamanten. Miljarder år gammal och världens hårdaste material. Naturens under. Magi helt enkelt.

ESNY - Montluc

Sahra.talen@montluc.com
www.montluc.com

 

World of ESNY

Välkommen till vår värld

Vi vill att våra kunder ska känna att de får det lilla extra när de anlitar oss som sin mäklare. Att vi tillhandahåller den dröm de länge velat åt. För visst förmedlar vi bostäder, men också människors drömmar. Den ekonomiska transaktion vi hjälper våra kunder att genomföra är många gånger deras största privataffär, och bland alla stora känslor, rädslor och nerver finns drömmen om ett visst sätt att leva. Det är det vi som företag refererar till med vårt uttryck World of ESNY. I denna värld finns bostaden som vi säljer till dem, men också så mycket mer. Vi har på senare tid inlett många samarbeten med partners som förmedlar denna livsstil, och kan tillhandahålla alla dess attribut.

 

ESNY Nordic Nots

 

– Det handlar om vilken båt man vill köpa till sommaren och hur man spenderar en dag på golfbanan, samt hur man vill att sitt hem ska dofta, vilka lakan man bäddar med och vilket duntäcke som passar en bäst. Fokus i vårt urval ligger på lokala aktörer och svenskproducerade märken, men vi välkomnar alla som passar in i vår värld – en värld som vi tillgängliggöra och presentera för våra kunder så att de kan uppfylla sina drömmar, berättar Anna Franzén på ESNY.

 

Exponeringsmöjligheterna för våra varumärken är många. Vi har till exempel vårt numera årliga golfevenemang ESNY Invitational ute på BroHof, en kommande padelturnering, och återkommande tillställningar utöver det vanliga. Vi bjuder på dagar på sjön, champagneprovningar, diamantskolor och härliga goodiebags som kunderna går hem med efter sin kontraktsskrivning. Våra samarbetspartners plockas på ett naturligt sätt vid de olika evenemangen, samt har möjlighet att visa upp sina fina produkter via vår goodie-bag.

– Resultatet blir en win-win. Våra partners får en enkel och tydlig kanal direkt till deras slutkund, medan vår belöning är att våra kunder går hem med känslan av att de nått sin dröm – och det via oss, säger Anna Franzén.

 

ESNY 10 ÄR

ESNY fyllde 10 år 2019. Vi har gått från att vara den rebelliska nykomlingen till ett etablerat företag, som är det självklara valet för en stor och växande kundkrets. Vi har växt med förtroendet, men har fortfarande kvar vår speciella energi och unika känsla. Vi kallar det World of ESNY.

 

World of ESNY

KARLATORNET

Karlatornet i Göteborg är ritat av Skidmore, Owings & Merrill, som ligger bakom några av världens högsta och mest hisnande byggnader – Burj Khalifa i Dubai och One World Trade Center i New York för att bara nämna några. Tornets djärva design för tankarna till amerikanska storstäder, och även insidan kommer att bjuda på möjligheter som sällan erbjuds inom Sveriges gränser. Room service direkt till lägenheten, enkel beställning av tvätt och städning och hissen direkt ner till gym och spa är några av fördelarna med att flytta in i Karlatornet. Förutom den vidunderliga utsikten, förstås. Allra bäst är den givetvis från Karlatornets 13 penthousebostäder som ESNY fått förtroendet att förmedla.

 

När pandemin slog till i våras tvingades den planerade, nya delägaren i Karlatornet att backa och bygget blev satt på paus. Sen dess har byggherren Serneke letat efter ny samarbetspartner och nyligen stod det klart att det blir Balders som går in som ny delägare.

Enligt den nya, uppdaterade tidsplanen kommer inflyttningarna i tornet att starta andra halvåret 2023. Det tar sin lilla tid att bygga en 73 våningar hög skyskrapa, men nu planeras uppstarten för fullt och om ett par månader ska bygget vara igång i samma takt som innan pandemin.

– Vi är väldigt stolta över att få vara del av ett så spännande projekt och ser en ljus framtid för både Karlatornet och de övriga byggplanerna i det stora stadsutvecklingsprojekt som Karlatornet är en del av, avslutar Niklas Berntzon.

Läs mer

 

Sponsrat

en klassisk alpdröm i modern form 

ESNY Happy Fluffy Cloud

Svenska Happy Fluffy Cloud gör jordens fluffigaste täcke. Med drömsömn och långa sovmorgnar som mål har vännerna bakom varumärket skapat ett täcke olikt allt annat.

Naturligt tynggdtäcke? Plymå? Bolster? Kärt barn har många namn. Ett traditionellt dunbolster har vissa kanske upplevt på Österrikiska gasthaus eller i alphotell ett par decennier bakåt i tiden. Unikt för bolster är att de saknar kanalsömmar. Täcket är istället till bredden fyllt med dun och fjäder. Resultatet är ett riktigt högt täcke, som i tecknad film eller nämna alpresor från förr.

 

ESNY Happy Fluffy Cloud

Småskalig kontrollerad produktion  

”Vi delade den där drömmen om ett superfluffigt varmt täcke, som omfamnar dig vid läggdags” säger Christina Barkow, en av grundarna bakom Happy Fluffy Cloud. ”Men vi hittade det inte. Ingen butik hade så stora täcken” Så började jakten på jordens fluffigaste täcke. Slutligen beslutade man att lägga all produktion på en mindre fabrik i Europa. Där sys varje täcke för hand. Man använder endast dun och fjäder från gås. Ursprunget är europeisk matfågel. ”Djurhållningen var givetvis en viktig aspekt att beakta när vi letade tillverkare. Europa har striktare regler och kontrollinstanser för lantgårdar med matproduktion än till exempel dunfarmar i Asien och Kanada. Kan vi ta tillvara på dun från de Europeiska gårdarna är det ett sätt att arbeta för ett mer hållbart system både resursmässigt och djuretiskt” säger Martin Åqvist, medgrundare.

Att hitta rätt mix och mängd fyllning var en annan utmaning. Ett dunbolster saknar kanalsömmar. Med rätt mängd fyllning håller sig dun och fjäder på plats ändå. Med snål fyllning hamnar allt vid fötterna, ett för hårt packat täcke blir istället inte bekvämt. Fjäderfyllning ger täcket höjd och spänst, och det är dunet som skapar värme och mjukhet. ”Det tog åtskilliga provnätter och sömndruckna morgnar att till sist hitta rätt” berättar Barkow. ”Det täcket vi har nu väger ungefär 4,8 kilo, och är fyllt med 50% gåsfjäder och 50% gåsdun. Vi anser att det är perfekt för vårt täcke. Nu försover vi oss lagom ofta!”

 

Naturligt tyngdtäcke

Anna Östlund har tagit fram täckets paketering ”När Happy Fluffy Cloud lanserades pratade alla om tyngdtäcken. Om de välgörande effekterna de hade på sömnen. Och visst sover man gott under ett tyngre täcke, eller en tjock filt. Men vi ville ju ha fluff. Och höjd! För att kunna få till en vacker bäddning och riktigt gosig känsla också. Med ett dunbolster behöver vi inte välja, det kombinerar det bästa av två världar. Det ville vi förmedla med vår grafiska profil och våra bilder. Vi är det där mjuka, drömmiga molnet. En kram.”

 

ESNY Happy Fluffy Cloud

 

Framtida drömmar

Ett Happy Fluffy Cloud har på kort tid blivit mångas favoritmys-moln. Åqvist förtydligar ”Vi har haft tur, inredningstidningar och kunder har hittat oss och delat med sig av jättefina bäddningar eller läshörnor. Det är lätt att tycka om sitt sovmoln. I och med att många tillbringar mer tid hemma har välmående och komfort blivit viktigt. Vi älskar ju att sova – det är gratis, välgörande för kropp och själ och ja – det är dessutom okej att säga det numera. Så vi hoppas helhjärtat på mer och bättre sömn för fler i framtiden. Det är vårt bidrag till en vänligare, piggare  värld.”

Sedan juni 2023 ägs och drivs Happy Fluffy Cloud av Sweef med ambitionen att fortsätta förverkliga drömsömn i sann alpanda med dessa underbara dunbolster.

Happyfluffycloud.se

 

Megafluff enkeltäcke 155×210 cm | vikt ca 4800 gram | 3000:-
Megafluff dubbeltäcke 240×220 cm | vikt ca 7800 gram |  4500:-
Midifluff enkeltäcke 155×210 cm | vikt ca 2500 gram | 2500:-
Midiluff dubbeltäcke 240×220 cm | vikt ca 5000 gram | 3500:-

 

50% Europeiskt gåsdun 50% Europeisk gåsfjäder.
World of ESNY - Sponsrat

BOSS X JUSTIN TEODORO

– en kollektionen som utstrålar optimism och glädje till julen 2020

ESNY Boss

Fantasin är i fokus i årets julkollektion från BOSS i ett samarbete med New York baserade illustratören Justin Teodoro som skapat en lekfull och färgstark vision av julen! Kollektionen innehåller två specifika motiv, ett rosa hjärta och en blå stjärna, som symboliserar kärlek och drömmar i BOSS exklusiva kapselkollektion för kvinnor och män.

 

ESNY Boss

Justin Teodoros hjärtan och stjärnor i starkt rosa och levande blått är genomgående i kollektionen i kontrast till klassisk svart och vintervitt. Illustratörens lekfulla och humörhöjande arbete förmedlar optimism och positivitet. Avslappnade och bekväma plagg som t-shirts, tröjor och sneakers återfinns i kollektionen tillsammans med skräddade plagg som skjortor, kjolar och kostymer, perfekt för julens festligheter.

 

Boss

JULKLAPPSTIPS
____

 

BOSS Man
Julklappstips för honom

Att hitta den perfekta julklappen till männen i ditt liv är ofta en utmaning, men denna jul har vi gjort det enkelt för dig. Vi på ESNY har valt ut våra bästa julklappstips från BOSS som hamnar högt upp på vår egen önskelista.

 

BOSS WomanJulklappstips för henne

En tidlös julklapp som har lång livslängd är drömjulklappen både att ge och att få, men desto svårare att hitta. ESNY har valt ut våra bästa julklappstips från BOSS damkollektion som hamnar vi på ESNY själva gärna hittar under granen.

 

World of ESNY

Att återvända till Speyside

Pernod - Ricard

Att återvända till Skottland är en av punkterna på att göra-listan när denna röriga tid ligger bakom oss. I nordöstra Högländerna, mellan Aberdeen och Inverness, ligger regionen Speyside. Ett vackert landskap som rullar från Nordsjökusten i norr till bergen i nationalparken Cairngorms i söder. För världens älskare av skotsk Single Malt har området en mycket viktig betydelse och genomsyras av en lång tradition av att tillverka dessa fina droppar. På en yta ungefär lika stor som Skåne finner vi ungefär hälften av Skottlands destillerier, fler än 50 stycken.

 

Pernod Ricard

THE GLENLIVET
____

En personlig favorit och ett givet resmål under ett besök till Speyside är The Glenlivet – en mycket bra representant för den tradition av Single Malt som förknippas med området, känd för sin fruktdrivna och välbalanserade stil. Det är också ett destilleri som på ett spännande sätt kombinera sin långa tradition med innovation och framåtanda.

Namnet The Glenlivet kommer från det skotska språket gaeliskans ord ”glen” som betyder ”dalgång”, och ”Livet”, som är namnet på den vackert belägna floden som sträcker sig upp i bergen mot Cairngorms nationalpark och betyder ”den mjukt flödande”. Den mjukt flödande flodens dalgång bär på en lång tradition av tjuvbränning och smugglarleder och är väl värt ett besök. Grundat som lagligt destilleri redan 1824 och det var ett av de första destillerierna i området att öppna upp för besökare för rundvandringar och provningar.

 

Pernod Ricard


Whiskytips – The Glenlivet 18 YO
En exklusiv, mycket välbalanserad och mogen Single Malt, lagrad under minst 18 år på en kombination av amerikanska bourbon- och spanska sherryfat. Ett mycket fint samspel mellan den mogna frukten och fattonerna. Där fyllig, mogen frukt och toffee övergår i en finstämd kryddighet och fattoner i en lång finish.

Testa till ostarna
Testa gärna The Glenlivet 18 YO till ostbrickan där fruktiga och nötiga toner i den fylliga Single Malten passar utmärkt tillsammans med ex. långlagrad Parmesan, Manchego, Comté och många andra ostar. Till det, fruktmarmelader att tjäna som brygga till whiskyns fruktiga inslag av bl.a. citrus.

Visste du att?
Åldern på en whiskyflaska avser alltid lagringstiden på fat och flaskans yngsta innehåll. Det innebär att varje droppe i en The Glenlivet 18 YO måste ha lagrats på fat i minst 18 år. En lång lagringstid innebär även att mycket av fatens innehåll hinner dunsta och detta kallar man i Skottland för Angels share.

Vi önskar er alla en riktigt God Jul!

Pernod - Ricard
World of ESNY - Sponsrat

Våra Bästa Julklappstips

 

Julen närmar sig och det börjar bli dags att fundera på julklappar, om du inte redan gjort det. Här hittar ni våra bästa julklappstips – ett noga utvalt sortiment från bland annat Happy Fluffy Cloud, Babor, Chocolatte, Gubi, Nordic Knots, The White Plot, Montluc och La Piccola.

 

Julklappar world of esny

LA PICCOLA
____

La Piccola är för dig som har lärt dig att uppskatta hög kvalitet och ett enkelt sätt att bereda ditt kaffe på. The First Imression Company erbjuder ESNYs vänner att köpa en valfri La Piccola inklusive en somilierbox med 80 kaffepodds samt två espressokoppar.

Paketpris för ESNYs vänner: 2 500kr, (ordinarie pris 4.000 kr).
Kontakta Gustaf Haag för mer information på 0732-484 454 eller gustaf.haag@thefirstimpressioncompany.com

presso.club

HAPPY FLUFFY CLOUD
____

Drömsömn som i alperna, bland molnen, Happy Fluffy Cloud är jordens fluffigaste täcke. Ett stort dunbolster utan kanalsömmar som innehåller europeiskt kvalitetsdun.

Ett bolster 3495:- två bolster 5 495kr

happyfluffycloud.se

ESNY IA BON

IA BON
____

Ia Bon startades med ambitionen att ta fram en hårsnodd som var lika fin på armen som i håret. Idag har detta Svenska varumärke blivit en enorm succé och den ikoniska hårsnodden används flitigt som en favorit hos kvinnor världen över, däribland internationella kändisar och kungligheter.

Pris: 55kr

iabon.se

ESNY + GUBI

GUBI
____

Paavo Tynells fantastiska uppfattning om naturen återfinns graciöst i GUBI bordslampan 5321. Både dekorativ och funktionell, lampan är en balans mellan elegans och nyfikenhet och ger en design som samtidigt är subtil och överraskande.

Pris 5119 kr

Finns hos utvalda Gubi Återförsäljare, För mer info kontakta nje@gubi.com

gubi.com

CHOCOLATTE – den lilla chokladfabriken
____

Vår chokladfabrik var länge kanske den minsta i världen. Nu har liten blivit större och vår kärlek till chokladhantverket bara växer. Hos oss hittar du en ljuvlig blandning av färgstarka smakupplevelser och prisbelönta praliner, klassikerna vi älskar och storsäljande favoriter.

Godast i år? Chocolattes gottebord! Perfekt tider när vi inte riktigt träffas som vanligt.. Mumsig blandning av våra bästsäljare – Hem till er själva eller liva upp och skicka hem till familjen/vännerna. 

chocolatte.se

ESNY Nordic Nots

NORDIC KNOTS
____

En traditionell design inspirerad av klassiska skandinaviska mönster. Filten ser fantastisk ut utvecklad i sin helhet, vikt eller kastad över en möbel. Filten är vävd för att vara lika vacker på båda framsida som baksida men med inverterade färger på varje sida.

Värm någon i vinter med Wool Blanket Classic 2 100kr

nordicknots.com

ESNY MONTLUC

MONTLUC
____

Montluc är ett modernt diamantsmyckesmärke utan fysiska butiker. Filosofin är att deras kunder endast ska betala för världens finaste diamanter, utsökt design och ett förstklassigt hantverk, inget annat.

ESNYs vänner erbjuds hela 5000 kr i rabatt på valfritt smycke ange koden ”ESNYDEC”.
Gäller året ut men kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Vill du diskutera en egen design eller bara ställa frågor kontaktar du sahra@montluc.com och hälsar från oss på ESNY.

montluc.com

BABOR – precious collection
____

Ampullkur 7 dagar – Ett superserum som kombinerar aktiva ingredienser som ger huden en essentiell energiboost. Huden får ny energi och blir fylligare och fastare.

Pris 735 kr

Se fler av våra erbjudanden på babor-stockholm.se

The White Plot

THE WHITE PLOT
____

Jacquard Prominence – komplett set dubbelsäng Vita paisleymönstrade sängkläder med vacker lyster som framträder olika beroende på hur ljuset faller. Jacquardvävt tyg med en satinfinish, 65% bomull och 35% mictrotencel, underbart mjuka och sköna mot huden.

För tycke, smak och sköna drömmar.

thewhiteplot.se

 

World of ESNY - Sponsrat

Årets julklapp - sömn från Hästens

Det är många olika faktorer som påverkar vår förmåga att få en nattsömn av hög kvalitet. Sängen är naturligtvis en av dem, men sovmiljön och ditt tillstånd har också en inverkan på sömnen. Här kan du läsa Hästens bästa tips för godare sömn.

World of Esny - Hästens

Hästens 1852

1852 är året Hästens började sin resa med en ideologi som bygger på skicklighet, stolthet och hängivenhet. Hästens tillverkar handbyggda sängar i världsklass. I varenda säng ligger ofantligt mycket arbete och forskning nerbäddad. Det du känner som en skön omfamning när fjädrar, tagelstrån, ullfibrer, bomullstofsar, linbitar och träfogningar samarbetar är i själva verket frukten av nära nog 170 års slut. Och idag är Hästens stolta att vara Sveriges (om inte världens) äldsta tillverkare av sängar. Naturliga material används endast i tillverkningen av sängarna för det är det bästa och mest skonsamma alternativet. Och än idag tillverkas samtliga sängar i drömfabriken i Köping och det familjeägda företaget har utökat till 46 länder runtom i världen och ser sig helst som sovleverantörer till alla som vet betydelsen av god sömn.

World of Esny - Hästens

BLÅRUTAN 1978

Blårutan skapades 1978 av Jack Ryde, pappa till den nuvarande ägaren och vd Jan Ryde. Han var fascinerad av konst och design och tog himlens blåa färg och blandade den med inslag av vita moln. Blått och vitt. Det var signalen för en ny tid – en känsla av fräschhet, frihet och en tidlös, kommersiell form som skiljde Hästens från konkurrenterna. Idag definieras blårutan av Hästen och flertal färger, mönster och tillbehör har tillkommit i sortimentet senaste åren. Det är källan till passionen som har gett Hästens drivkraften att följa sin väg i sex generationer och redan från början 1852 har Hästens mission alltid varit att skapa sängar som du känner nyttan av hela dygnet. Varje liten detalj som byggs ska ha en funktion: att bidra till din sovfunktion. Hästens vill du lever varje dag som den vaknaste versionen av dig själv.

World of Esny - Hästens

Vi gör sängar, men vi har alltid drivits av en passion för sömn och de välgörande effekter sömnen har på kropp och själ. Det är sömnen som gör skillnaden i livet, en naturlig process som inte kan efterhärmas, köpas över disk eller sväljas i form av ett par piller. Du kan inte fuska dig till en perfekt sömn, men det finns saker du kan göra för att förstå att sova är det bästa vi kan göra för att ingjuta ny kraft och hälsa i våra kroppar och hjärnor, och för att hålla oss friska och starka.

World of Esny - Hästens
I en Hästens får din kropp vila i en helt naturlig position – den bästa förutsättningen för att djupsömnen ska uppnå sin fulla läkande potential. Hur sover man då smart? Det är många olika faktorer som påverkar vår förmåga att få en nattsömn av hög kvalitet. Sängen är naturligtvis en av dem, men sovmiljön och ditt tillstånd har också en inverkan på sömnen.
World of Esny - Hästens

HÄSTENS BÄSTA TIPS FÖR BÄTTRE SÖMN

Vi rekommenderar dig att utveckla en egen sovrutin för att hjälpa ditt sinne och din själ att få ro och falla i sömn. Börja omkring 30 minuter innan du går och lägger dig och ta tid på dig att göra allt det du vanligtvis gör innan du går och lägger dig. Borsta tänderna, stilla in alarmet, ställa in disken.. Låt bara kroppen saknat ner och rensa huvudet från dagens tankar så att du går till sängs avslappnad och lugn.

STÖRD NATTSÖMN
Under sömnen skapar perioder av hjärnaktivitet på hög frekvens “sömnsländor” (de ser ut lite som en slända på en spinnrock). Dessa sländor blockerar ljud och andra sinnesintryck och gör att de inte registreras i hjärnan medan vi sover. När vi åldras producerar vi färre sådana sländor och är därför mer mottagliga för ljud i sovmiljön. Om du märker att du vaknar oftare än du gjorde tidigare kan du prova med öronproppar eller i extrema fall, titta

efter ljudisolerande tegel eller andra lösningar.

LÄTT SÖMN

Själva sovrummet måste vara mörkt, en faktor som aktiverar utsöndringen av sömnhormonet melatonin i högre nivåer. Det är också klokt att investera i en säng som är tillräckligt stor för att du ska kunna sträcka ut dig och vända dig om utan att komma i kontakt med kanterna. Hästens unika fjädringssystem gör att dina rörelser (och din sovpartners) isoleras, så att du förblir ostörd oavsett hur mycket din sovpartner vrider och vänder på sig

STIMULANTIA

Undvik stora mängder koffein före sänggåendet. Om du har mer än 400–500 mg koffein i kroppen blir det inte bara svårare att sova – det finns även risk för att du vaknar mitt i natten och även tidigare på morgonen. Om du vill ha koll på ditt intag är det bra att veta att en kopp te eller kaffe innehåller cirka 100 g koffein. Alkohol och nikotin leder också till sömnstörningar och minskar perioderna av NREM- och REM-sömn.

VAKNA UPP. GÖR NÅGONTING

Det är inte bara att man går och lägger sig vid en viss tid som optimerar kroppens dygnsrytm. Det du gör vid uppvaknandet påverkar också. Kronobiologisk forskning (forskning om dygnsrytmen) visar att kroppen verkligen gynnas av att vakna och aktiveras så snart som möjligt. Lite lätta övningar för att få igång blodcirkulationen eller en rask promenad utomhus gör att du snabbt kommer igång. Upprepa processen så märker du att du nästan ser fram lika mycket emot att vakna upp på morgonen som att lägga dig på kvällen.

Text och bild: Hästens

Event

Cartier a girls best friend

Den 26 september bjöd Cartier tillsammans med Eklund Stockholm New York in till en intim kväll, som kretsade kring diamanter och färgade ädelstenar.

Event Cartier
Event Cartier
Event Cartier

Inspirerande stenar

Kvällen bjöd på otroliga snittar och kanapéer, tillagade av den fantastiska kocken Danyel Couet och glasen fylldes med Cartier Champagne. Gästerna hade äran att få höra hela Cartiers historia samt den generella historien kring just Maison, smycken, från ingen mindre än Michel Aliaga, som är associerad chef för arvinformation hos Cartier. Carolina Tüür och Victoria Astudillo, båda två gemmologer, fanns också på plats under hela kvällen där temat också var ägnat åt vackra och inspirerande stenar.

Event Cartier

Louis-Francois Cartier (1819-1904)

Allt började år 1847, då Louis-Francois Cartier (1819-1904) tog över smyckes verkstaden, som låg på 29 Rue Montorgueil, inne i Paris, från Adolphe Picard, som han under många år varit lärling hos. Smyckena som Cartier gjorde var redan på den tiden revolutionerande i sitt uttryck, design och traditionsenligt. Det fanns en nyfikenhet i smycken som inte tidigare hade skådats vilket gjorde att intresset för hans smycken snabbt växte. När sedan den första Cartier butiken öppnade 1899, på Rie de la Paix, av Alfred Cartier, Louis-Francois son, var succén ett faktum och han blev hovleverantör till många av världens alla kungligheter. Idag har Cartier lyckats skapa ett imponerande varumärke med många ikoniska designsmycken som så väl kännetecknar Cartiers känsla för kvalitet, nyfikenhet och exklusivitet. Sedan 1899 finns numera Cartier i alla världens olika hörn och nu också i Sverige.

Event Cartier

Skandinaviens första butik

Vintern 2018 öppnade Cartier Skandinaviens första butik här i Stockholm. De var extremt noga med att inkorporera Skandinavisk design i sin nya butik, inte bara för att visa respekt gentemot vår anda och kultur, men också för att framhäva hur kompatibla Cartier som varumärke är med just Skandinavisk design. Den blå färgen som de har använt sig av, reflekterar havet, skärgården och alla våra sjöar. Det ljusa träet står för vårt landskap och all den skog vi har i vårt land och en av loungerna inne i butiken ska de ha tagit inspiration från våra klassiska trähus som ses runt om i landet. I kombination med Cartiers egna eleganta ”staples”, de beiga mattorna, det vita träet och väggdekorationer förgyllda med diamanter och vackra stenar, fulländar butikens känslan av exklusivitet med smakfull design och respekt för vår egna Skandinaviska design och kultur.

Om du vill veta mer, kontakta Boutique Manager Marjan Shei på marjan.shei@cartier.com så hjälper hon dig, hälsa från Eklund Stockholm New York.

Eller besök butiken på Smålandsgatan 10 i Stockholm.

www.cartier.com

Event Cartier
World of ESNY

Niklas Berntzon blickar mot LA

Fastighetsmäklare & medgrundare till Eklund Stockholm New York.

LA

Vem är du?
Jag heter Niklas Berntzon, är 47 år och startade ESNY tillsammans med Fredrik Eklund för exakt 10 år sedan. Det har varit fantastiskt roligt, ibland har det varit misslyckanden såklart, men totalt sett har vi gjort ett bra avtryck på Stockholmsmarknaden. Jag skulle med en viss uns av ödmjukhet till och med våga säga att vi nu har fastighetsmarknadens i särklass coolaste varumärke och de mest spännande kunderna i vårt kundregister.

Vad är på gång just nu?
10-årsjubileumet pågår hela året för oss, med olika kundevent och fester. Det är fantastiskt roligt. Vi har dessutom nyligen startat ett systerbolag som heter URBAN by ESNY som säljer bostäder utanför tullarna. Ett yngre och mer creddigt mäkleri än vad de firmor vi är vana vid att se på marknaden.

Själv är jag mäklarmässigt kvar på ESNY och trots en generellt seg marknad så ser vi att de allra bästa objekten, alltså mitt i ESNY’s segment, säljer riktigt bra i dessa tider. Jag skulle vilja få in två stycken hungriga mäklare till i gruppen, sen kan jag ta sommarledigt.

Vad blir nästa steg?
Ibland känns det som att man kanske borde sakta ner och njuta av det man har, men vi drivs också ständigt av att ha kul och hitta på nya saker. Många har frågat mig om jag inte ska åka till NYC och arbeta tillsammans med Fredrik i hans team. I så fall till LA och hans nyöppnade kontor på Rodeo drive, men just nu trivs jag fantastiskt bra i Sverige och har så mycket mer att uträtta här innan jag drar västerut.

Stockholm eller New York?
Måste man välja? Jag älskar Stockholm, särskilt nu när det börjar bli sommar, det är svårslaget, så otroligt vackert och härliga öppna människor. Samtidigt så tar jag gärna lite fler och längre weekends till NYC och får inspiration och samtidigt lite ledigt. Tidsskillnaden är perfekt när man åker dit, när arbetsdagen är slut här hemma så har den nyss startat där, det skapar ett väldigt harmoniskt flöde på dagen.

Stockholm

Österlånggatan 17 en av Annas pärlor i Gamla stan

Om det är någon som kan Gamla stans pärlor så är det vår mäklare Anna. Här tipsar hon om en av sina restaurangfavoriter i Gamla stan med en härlig stämning och underbar mat.

Anna Hildingsson World of ESNY

På Restaurang Österlånggatan 17 känner jag mig som hemma. Med en härlig uteservering och fantastisk mat så är det alltid ett av mina första val när vi ska ut och äta. Är man ett större sällskap, missa då inte deras Chambre separée med plats för 9 personer – kallad Stenbecks rum (japp… det var här man ofta såg Jan Stenbeck äta och dricka gott), perfekt för en mer intim middag med vänner.

Läs mer om Österlånggatan 17 här!

Hälsningar

Anna//Mäklare – Eklund Stockholm New York

Hitta dit:

Österlånggatan 17
Tel: 08 557 773 00

FOTO: Österlånggatan 17/Eklund Stockholm New York

 

Göteborg

En äkta Napolitanare

Vill du äta en riktigt Napolitansk pizza så får du inte missa BOV i Göteborg. Vår mäklare Ludwig tipsar om en av hans restaurang favoriter med smaker från det riktiga Italien.

Här har ni en av mina absoluta favoriter, stenugns bakad napolitansk pizza med perfekt brända kanter. Jag väljer oftast den klassiska Margheritan, och ett glas rött italienskt vin. Här kan du även köpa hem något gott till frukost från deras fantastiska delikatessbutik.  En riktigt italiensk pärla i Johanneberg. Men det gäller att ha tur, här kan man inte boka bord.

Läs mer om BOV i Göteborg här!

Hälsingar
Ludwig /Mäklare Göteborg – Eklund Stockholm New York

Hitta dit:
Gibraltargatan 20
411 32 Göteborg
Tel : 070-825 95 61

Foto: Restaurang BOV/Eklund Stockholm New York

Stockholm

Ett svalkande dopp och smaker från havet

-Bara 20 min utanför Stockholms innerstad hittar ni Herrbadet i Saltsjöbaden, med anor från 1913. Vår COO Christian tipsar om ett av sina Saltis-favoriter.

I otroligt härlig skärgårdsmiljö bara 20 minuter från innerstan hittar du Saltsjöbadens Herrbad med anor från 1913. Varför inte ett dopp och något kallt i glaset, med utsikt över vattnet och barnen som leker i vattenbrynet är det en riktig sommarpärla. En välsmakande lunch eller en middag i solnedgång på mysiga Restaurang Herrbadet är något jag verkligen kan rekommendera.

Läs mer om Herrbadet i Saltsjöbaden här!

Hälsingar
Christian /COO Eklund Stockholm New York

Hitta dit:
Torben Gruts väg 8
133 39 SALTSJÖBADEN
Tel : 070 770 57 48

Foto: Restaurang Herrbadet/Eklund Stockholm New York

    World of ESNY Nyhetsbrev Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration, inbjudningar och
    unika erbjudanden från oss och våra samarbetspartners.