Event

Inspirationskväll med Samsung

Den 26 september bjöd Samsung tillsammans med Eklund Stockholm New York in till en inspirations kväll med Stefan Nilsson, som kretsade kring de trender vi ser och hur vårt samhälle påverkas av dessa.

Event Samsung

trender vi ser

Under många år har trender pekat åt vad senaste prylen är, köpa dyra nya saker, men nu skiftar fokus. 2019 blir vi allvarligare. Klimathotet är mer närvarande än på länge, hotet om en lågkonjunktur finns där tydligt och den digitala stressen är påtaglig. Butiker stänger samtidigt som vårt behov av miljöstressen ökar. Det sägs att njutning och passion får vänta.

Förra årets företeelser som coworkingspaces, Supreme och moral har ersatts av blockchain, proptech och Museum of Icecream.

De nya konsumenterna, oavsett om vi vill kalla dem ”millennials” eller inte, står för nya ideal som nykterhet, antikonsumtion och att avstå från sex, men de diskuterar också självklara företeelser som att gå på lunch, ta semester eller spela golf.

Anti-uppkopplingen börjar synas. Likväl som att vi kommer se ansiktsigenkänning för betalning så kommer vi att se restauranger som låter dig lämna ifrån dig mobilen för kvällen mot att du får en drink. Det nedkopplade blir ett nytt ideal.

Det talas om att vi vill gå från fysisk status till emotionell status. Status är inte längre att köpa en ny tröja, utan snarare att lappa och laga en varm favorit.

Årets julklapp 2018 blev det återbrukade plagget, och miljöfrågan med en moralisk touch överskuggar det mesta. Ena dagen talar vi om flygandet, nästa dag om plaster i förpackningar. Miljöengagemanget ökar. I och med dessa ämnen ser vi också att trender speglar vårt samhälle och dess klimat, därav kan vi nu under 2019 se trender som ”Resting Neutrals” och ”Sustainable Sundays”.

Event Samsung

Resting Neutrals

I en hyper-uppkopplad värld längtar vi efter zoner där vi kan få koppla ner och koppla av. Oaser och områden där det är förbjudet med mobiltelefon. I trenden finns en nära och intim känsla. Här vill vi knyta närmre band till personer vi tycker om, till den utökade familjen, och diskutera meningen med livet. Miljöerna blir ljusare, med neutrala färger och massor av textilier. Mattor och gardiner i lager på lager. Vi letar efter design med holistiska egenskaper och hälsa är fortsatt i fokus. Vi vill ha utvalda saker och gränsen mellan konst och design suddas ut. Vi letar efter framtidens antikviteter som kan ärvas. I rummet ser vi keramik, sand, kanske jord men också massor av torkade växter.

resting-neutrals

Sustainable Sundays

Hållbarhet är nyckeln till framtiden. Medvetenheten ökar drastiskt och viljan till att välja miljöalternativet växer. Vi ser nyfikenheten öka för nya material. Framför allt ett fortsatt intresse för avfallshantering. Vi gillar varumärken som gjort en större förändring eller uppoffring som när Hemköp inför pant på matkassar, IKEA lanserar veganglass, McDonalds förbjuder sugrör eller Adidas gör skor av återvunnen plast.”

Event ESNY & Samsung
Event

Cartier a girls best friend

Den 26 september bjöd Cartier tillsammans med Eklund Stockholm New York in till en intim kväll, som kretsade kring diamanter och färgade ädelstenar.

Event Cartier
Event Cartier
Event Cartier

Inspirerande stenar

Kvällen bjöd på otroliga snittar och kanapéer, tillagade av den fantastiska kocken Danyel Couet och glasen fylldes med Cartier Champagne. Gästerna hade äran att få höra hela Cartiers historia samt den generella historien kring just Maison, smycken, från ingen mindre än Michel Aliaga, som är associerad chef för arvinformation hos Cartier. Carolina Tüür och Victoria Astudillo, båda två gemmologer, fanns också på plats under hela kvällen där temat också var ägnat åt vackra och inspirerande stenar.

Event Cartier

Louis-Francois Cartier (1819-1904)

Allt började år 1847, då Louis-Francois Cartier (1819-1904) tog över smyckes verkstaden, som låg på 29 Rue Montorgueil, inne i Paris, från Adolphe Picard, som han under många år varit lärling hos. Smyckena som Cartier gjorde var redan på den tiden revolutionerande i sitt uttryck, design och traditionsenligt. Det fanns en nyfikenhet i smycken som inte tidigare hade skådats vilket gjorde att intresset för hans smycken snabbt växte. När sedan den första Cartier butiken öppnade 1899, på Rie de la Paix, av Alfred Cartier, Louis-Francois son, var succén ett faktum och han blev hovleverantör till många av världens alla kungligheter. Idag har Cartier lyckats skapa ett imponerande varumärke med många ikoniska designsmycken som så väl kännetecknar Cartiers känsla för kvalitet, nyfikenhet och exklusivitet. Sedan 1899 finns numera Cartier i alla världens olika hörn och nu också i Sverige.

Event Cartier

Skandinaviens första butik

Vintern 2018 öppnade Cartier Skandinaviens första butik här i Stockholm. De var extremt noga med att inkorporera Skandinavisk design i sin nya butik, inte bara för att visa respekt gentemot vår anda och kultur, men också för att framhäva hur kompatibla Cartier som varumärke är med just Skandinavisk design. Den blå färgen som de har använt sig av, reflekterar havet, skärgården och alla våra sjöar. Det ljusa träet står för vårt landskap och all den skog vi har i vårt land och en av loungerna inne i butiken ska de ha tagit inspiration från våra klassiska trähus som ses runt om i landet. I kombination med Cartiers egna eleganta ”staples”, de beiga mattorna, det vita träet och väggdekorationer förgyllda med diamanter och vackra stenar, fulländar butikens känslan av exklusivitet med smakfull design och respekt för vår egna Skandinaviska design och kultur.

Om du vill veta mer, kontakta Boutique Manager Marjan Shei på marjan.shei@cartier.com så hjälper hon dig, hälsa från Eklund Stockholm New York.

Eller besök butiken på Smålandsgatan 10 i Stockholm.

www.cartier.com

Event Cartier
World of ESNY Nyhetsbrev Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få inspiration, inbjudningar och
unika erbjudanden från oss och våra samarbetspartners.